Η εποχή του CRM


Γράφει ο Γιάννης Δοξαράς στο marketingweek.gr
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εξελίξεις στη σύγχρονη βιομηχανία της διαφήμισης αποτελεί η στενή σχέση που έχει αυτή αποκτήσει με τη συλλογή και επεξεργασία δεδομένων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότεροι τομείς στην θεωρία αλγορίθμων, τη μαθηματική έρευνα και τις νέες τεχνολογίες -όπως είναι π.χ. τα big data-, έχουν προκύψει από την ανάγκη για αποθήκευση και διαχείριση δεδομένων της Google και του Facebook, μεταξύ άλλων.

Η εποχή των big data και των analytics σε πραγματικό χρόνο, έχει εξελιχτεί επηρεάζοντας και ουσιαστικά μειώνοντας δραματικά τις διαφορές μεταξύ των τμημάτων marketing και μηχανογράφησης - ενώ και οι επενδύσεις είναι συχνά κοινές και για παρόμοια εργαλεία. Τελευταία μάλιστα, έχει καθιερωθεί και η λεγόμενη αγορά διαφημιστικού χώρου σε πραγματικό χρόνο, η οποία σαρώνει στην Αμερική με ποσοστό άνω του 40% από το συνολικό ποσό της online «μιντιακής» επένδυσης. Σε αυτή την πραγματικότητα, αν κοιτάξουμε στην ελληνική αγορά την τοποθέτηση των εταιρειών, θα διαπιστώσουμε ότι απουσιάζουν βασικά συστατικά, με πρώτιστο την ύπαρξη ενημερωμένης βάσης πελατών, το γνωστό CRM.

Τα brands στην Ελλάδα - εκτός εξαιρέσεων-, δεν έχουν επενδύσει ακόμα σε ολοκληρωμένες λύσεις CRM, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το αντιμετωπίζουν αποσπασματικά και μέσω διάσπαρτων καναλιών επικοινωνίας. Αυτό είναι κάτι που έχει ενταθεί περισσότερο και με την εξάπλωση των social media, τα οποία απορροφούν τεράστιο κονδύλι για καμπάνιες προσφέροντας στα brands «data silos» με δεδομένα χρηστών «αμφιβόλου» ποιότητας, συγκεντρωμένα από λίστες διαγωνισμών, όχι στοχευμένα activations, δεδομένα πωλήσεων κ.α. Είναι οξύμωρο να επενδύουμε σε performance και να εμμένουμε στην συλλογή δεδομένων χωρίς να έχουμε δημιουργήσει τις υποδομές για να τα υποδεχθούμε και να τα επεξεργαστούμε.

Το 2015 είναι παγκοσμίως η χρονιά του CRM. Οι εταιρείες, πιο ώριμες πια, καταλαβαίνοντας τη μεγάλη ευκαιρία, επενδύουν - ή θα έπρεπε να επενδύουν-, σε ολοκληρωμένες λύσεις CRM, με ενοποιημένη εμπειρία για τον καταναλωτή από όπου κι αν αυτό έρχεται σε επαφή με το brand - είτε από το εταιρικό web site, είτε από το mobile application, είτε από τα social media. Μεγάλες εταιρείες επιχειρηματικού λογισμικού όπως η Oracle και η SalesForce έχουν ήδη εξαγοράσει λύσεις αυτοματοποιημένου marketing (marketing automation) και απευθύνονται σε μεγάλα brands.

O δρόμος για το programmatic, τις mobile contactless πληρωμές, τα beacons και το precision marketing θα είναι δύσκολος στην αφομοίωση, αλλά σίγουρα θα περάσει μέσα από σύγχρονες υποδομές μοντέρνων CRM. Και στην πορεία αυτή όποιος μείνει πίσω, θα μείνει εκτός. Ας ξεκινήσουμε τις επενδύσεις λοιπόν!