Διαφημιστής σημαίνει...

 
Είναι γνωστό το παλιό ανέκδοτο για τη διαφημίστρια που δεν ήταν σε θέση να εξηγήσει στη μητέρα της -μια παραδοσιακή γυναίκα του χωριού- τι ακριβώς δουλειά κάνει εκεί στην πρωτεύουσα.
Κάποια μέρα, η μαμά αναζήτησε την κόρη στο τηλέφωνο της εταιρείας, για να πάρει την παρακάτω απάντηση από την γραμματέα: «Δεν μπορεί να σας μιλήσει τώρα. Βρίσκεται με πελάτη στο ξενοδοχείο...»...
Δεν ξέρουμε αν η συγκεκριμένη κόρη κατάφερε τελικά να εξηγήσει στη μαμά της ποια ακριβώς ήταν η δουλειά της και τι γύρευε στο ξενοδοχείο. Γεγονός είναι πάντως ότι, στις απαρχές της ένδοξης εποχής της διαφήμισης, λίγοι ήταν εκείνοι που καταλάβαιναν τι σημαίνει διαφήμιση και που γνώριζαν τι ακριβώς κάνει ένας διαφημιστής. Για τους περισσότερους, άλλα επαγγέλματα εκτός από γιατρός, δικηγόρος, αρχιτέκτονας και δημόσιος υπάλληλος δεν υπήρχαν στο λεξιλόγιο. Ο διαφημιστής ήταν ένα εξωτικό φρούτο χωρίς αληθινό αντικείμενο, που με κάποιο μαγικό τρόπο κατάφερνε να βγάζει μπόλικα λεφτά.

Όλα αυτά βέβαια, στο μακρινό παρελθόν. Σήμερα, όχι μόνον ο διαφημιστής δεν βγάζει τα λεφτά που έβγαζε κάποτε, αλλά και ο καταναλωτής εκπαιδεύθηκε και είναι καλά μυημένος στον μαγικό κόσμο της διαφήμισης. Μάλλον απίθανο να βρεθεί άνθρωπος σήμερα που να δηλώσει πλήρη άγνοια ως προς τι είναι και τι κάνει η διαφήμιση...

Και ενώ η μαμά έχει καταλάβει πια ότι η κόρη της είναι διαφημίστρια και όχι τίποτε άλλο και το λέει με καμάρι στις γειτόνισσες, η ίδια η κόρη μάλλον βρίσκεται σε σύγχυση ως προς το τι ακριβώς κάνει. Ποια είναι, που αρχίζει και που τελειώνει η δουλειά και η αρμοδιότητά της; Το επάγγελμα του διαφημιστή -αν είναι δόκιμο ακόμη να χρησιμοποιεί κανείς τον όρο διαφημιστής-, έχει μετατραπεί σε περίτεχνη άσκηση ακριβείας και ισορροπίας μεταξύ πολλών και διαφορετικών ιδιοτήτων: Creative, consultant, digital specialist, innovator, planner, researcher... Και η λίστα διαρκώς μεγαλώνει...

Η διαφημιστική βιομηχανία περνά σίγουρα από μια φάση πλήρους αναδιάρθρωσης και βρίσκεται σε αναζήτηση νέου ρόλου και ταυτότητας. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στις αγορές του εξωτερικού, η ταμπέλα του «agency» που οι διαφημιστικές εταιρείες αποποιήθηκαν μετά βδελυγμίας τις τελευταίες δεκαετίες προς χάρη πιο ευφάνταστων και ολιστικών ορισμών, αρχίζει σιγά-σιγά να επιστρέφει... Η μαμά έμαθε τι σημαίνει διαφήμιση αλλά η κόρη μάλλον το ‘χασε και θα πρέπει γρήγορα να το ξαναβρεί. Αν η ίδια δεν ξέρει ακριβώς ποιο είναι το αντικείμενό της, είναι μάλλον απίθανο να πείσει και τον οποιοδήποτε πελάτη για την αξία των υπηρεσιών που προσφέρει και κάποιος άλλος, με σαφέστερη ταμπέλα στο κούτελο, θα βρεθεί και θα της αρπάξει τη δουλειά...Και τι θα πει η μαμά μετά βεβαίως... klik marketingweek