Countdown για τις εκλογές

Γράφει η Σόνια Χαϊμαντά

Από τα «καγκελάκια» του twitter, τα «likes» και τα «share» του Facebook κρέμονται ολόκληρες παρατάξεις, κομματικοί μηχανισμοί, συνδυασμοί και συμμαχίες, υποψήφιοι περιφερειάρχες και δήμαρχοι αλλά και ευρωβουλευτές εν όψει των επερχόμενων διπλών αυτοδιοικητικών εκλογών και ευρωεκλογών. ό λόγος για τον οποίο θα προτιμηθεί μάλλον η online και η…live παρά η offline επικοινωνία είναι διπλός: Κατ’ αρχάς οικονομικός, μια και «λεφτά δεν υπάρχουν για καμπάνιες» και ακόμη κι αν υπήρχαν, τα επιτελεία θα εμφανίζονταν επιφυλακτικά: Είτε επειδή κανείς δεν θέλει να ρισκάρει επένδυση χιλιάδων ευρώ στην τηλεόραση και τα offline Μέσα για να του γυρίσει boomerang στην Ελλάδα της κρίσης (επειδή θα οργίαζε ο λαϊκισμός του τύπου "ο Έλληνας πεινάει και τα κόμματα ξοδεύουν τα χρήματα του φορολογούμενου"), είτε επειδή ουδείς αρχηγός κόμματος είναι σε θέση να εγγυηθεί με σθένος ότι θα καταβάλει «κεντρικά» ένα κονδύλι. Πόσο μάλλον όταν οφείλονται ακόμη σε διαφημιστικές και εταιρείες δημοσκοπήσεων σημαντικά ποσά από τις τελευταίες εθνικές εκλογές.



Με το νέο λοιπόν σκηνικό, όπως διαμορφώνεται, οι διαφημιστικές εταιρείες είτε έχουν ελάχιστη τύχη να διαχειριστούν μεγάλα κονδύλια για τηλεοπτικές καμπάνιες είτε καμία τύχη να πουλήσουν υψηλού επιπέδου επαγγελματικό consulting. Την υπηρεσία άλλωστε προσφέρουν, πλασάροντας τα μεταπτυχιακά του Harvard αρκετοί νεαροί επικοινωνιολόγοι, οι οποίοι συνδράμουν υποψηφίους εμφανιζόμενοι ως «ειδικοί», «μάγοι των social media» - χρυσοδάκτυλοι στα τρολαρίσματα… και γνώστες της θεωρίας των πολιτικών παιγνίων.
Η ταρίφα, σύμφωνα με πολύ γνωστό επικοινωνιολόγο, έχει πέσει στο μη παρέκει, για να αγγίξει το ευτελές ποσόν των 6.000 ευρώ το μήνα για έναν υποψήφιο από σήμερα έως και το φίνις της προεκλογικής εκστρατείας. Πιο «μεσαίες» ταρίφες της τάξεως των 50.000 ευρώ αφορούν σε δημάρχους περίοπτων δήμων και περιφερειών του Καλλικράτη, ενώ στο Θεό εκτοξεύονται οι αμοιβές για «ταχυδακτυλουργούς» της επικοινωνίας κοντά στα φαβορί της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Βέβαιο θεωρείται ότι θα πληρωθούν αδρά οι έμπειροι 5-6 επικοινωνιολόγοι που θα κληθούν να αναλάβουν τα «βαρέα πυροβολικά» των κομμάτων για μια σίγουρη θέση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μετά τη μετατροπή της διαδικασίας ανάδειξής τους από τη «λίστα» στη σταυροδοσία. 
Όλα αυτά, όμως, δεν βγάζουν σε καμία περίπτωση από το «κάδρο» τις διαφημιστικές εταιρείες, ορισμένες από τις οποίες έχουν στο DNA τους τη συνεργασία με πολιτικούς και κόμματα. Η Spot JWT με τη Νέα Δημοκρατία, η Adel (που σήμερα έχει αναστείλει τη λειτουργία της) παλαιότερα με τον ΣΥΡΙΖΑ, η Bold με το ΠΑΣΟΚ (2005-2009) ή η UpSet! με τη ΔΗΜΑΡ του Φώτη Κουβέλη. Ο κατακερματισμός όμως της κεντρικής διαχείρισης των καμπανιών των υποψηφίων των αυτοδιοικητικών εκλογών, πιστώνεται κατ’ αρχάς στα κομματικά επιτελεία του ΠΑΣΟΚ.

Τέσσερα χρόνια πριν, οι γνώστες περί τα επικοινωνιακά του κόμματος της συγκυβέρνησης, είχαν αποφασίσει να πραγματοποιήσουν την καμπάνια τους με τη μέθοδο της αυτοδιαχείρισης. Σωστό; Λάθος; Κανείς δεν μπορεί να πει με ασφάλεια. Σήμερα το παράδειγμα έχει αλλάξει δραματικά. Τυχόν λανσάρισμα πετυχημένης πλην «ακριβής» καμπάνιας στα Μέσα, κυρίως δε στην τηλεόραση, θα ισοδυναμούσε -με μαθηματική ακρίβεια- με πολιτική αυτοκτονία, καθώς ο ψηφοφόρος δεν βλέπει με καθόλου καλό μάτι τις κομματικές σπατάλες, πόσο μάλλον όταν γνωρίζει ότι προέρχονται από τις επιχορηγήσεις των κομμάτων, άρα από την… άδεια του τσέπη. Ως εκ τούτου θεωρείται πολύ πιθανό η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ με τους «58», η ΔΗΜΑΡ, ο ΣΥ ΡΙΖΑ, φυσικά το ΚΚΕ, η Χρυσή Αυγή και εννοείται και τα υπόλοιπα μικρότερα κόμματα ότι θα περιορίσουν τα budget τους στα απολύτως απαραίτητα ή αν δαπανήσουν περισσότερα θα το κάνουν σε άλλες μορφές below the line τρόπον τινά πολιτικής επικοινωνίας (συγκεντρώσεις, ομιλίες, πάρτι, συναυλίες κ.ά.). Εκεί τα κονδύλια θα πιάσουν τόπο όσο πιάνουν στην πραγματική αγορά και στο marketing οι ενέργειες δημοσίων σχέσεων, promotion, one to one marketing κ.ό.κ. Οσο πιο αριστερά πάντως, είναι βέβαιο ότι θα αξιοποιηθεί ο μηχανισμός των τοπικών οργανώσεων, των εθελοντικών ομάδων που θα συνδράμουν για την προσέλκυση ψηφοφόρων και φίλων των υποψηφίων.

Οι δημοσκοπήσεις

Πάντως, με το που ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες στο Δήμο Αθηναίων άρχισαν οι δημοσκοπήσεις. Όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις πολιτικές μετρήσεις (Metron Analysis, GPO, V-PRC, Public Issue, K-Rerearch κ.ά.) θα χρησιμοποιηθούν στο έπακρο. Ήδη οι δημοσκόποι «προστίθενται» στα κομματικά επιτελεία ως εξωτερικοί συνεργάτες προκειμένου να δίνουν καθημερινά συμπεράσματα.

Όλοι οι άνθρωποι των κομμάτων

Για τη ΝΔ η προεκλογική περίοδος άνοιξε την Πέμπτη 30 Ιανουαρίου, οπότε ο πρωθυπουργός συγκάλεσε την κοινοβουλευτική ομάδα. Στην ουσία ο Αντώνης Σαμαράς κήρυξε την έναρξη του προεκλογικού αγώνα εν όψει των ευρωεκλογών και των αυτοδιοικητικών εκλογών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικοινωνιακό επιτελείο του πρωθυπουργού θα δουλέψει πολύ προς την κατεύθυνση της ανελέητης και επιθετικής απάντησης στις εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ και ήδη αναμένεται τις επόμενες ημέρες επικοινωνιακή αντεπίθεση με συχνές παρεμβάσεις από τον πρωθυπουργό, αλλά και ανακοινώσεις οι οποίες θα αφορούν τους ανέργους αλλά και θα «δίνουν λύσεις σε θέματα που απασχολούν τους πολίτες στην καθημερινότητά τους». Παράλληλα, συνεδρίασε και η οργανωτική επιτροπή προκειμένου να καθοριστούν θέματα που αφορούν τόσο τις αυτοδιοικητικές εκλογές όσο και τις ευρωεκλογές. Στη σύσκεψη μάλιστα ελήφθη η απόφαση να καταθέσει ο Μανώλης Κεφαλογιάννης, επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου, συγκεκριμένη πρόταση για την προεκλογική εκστρατεία των ευρωεκλογών.

Η εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος Άννα Ασημακοπούλου και το επικοινωνιακό επιτελείο της θα αναλάβουν την επικοινωνιακή εκπαίδευση των στελεχών του κόμματος στις κατά τόπους ΝΟΔΕ για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Στη σύσκεψη συμμετέχουν επίσης ο γραμματέας της ΝΔ Ανδρέας Παπαμιμίκος, οι επικεφαλής των γραμματειών του κόμματος και ο γραμματέας της Κ.Ο. Θανάσης Μπούρας. Πάντως για την προεκλογική εκστρατεία αμ- φότερων των αναμετρήσεων, αυτοδιοικητικών εκλογών και ευρωεκλογών, θα συνδράμουν όλοι οι «άνθρωποι» του αντώνη Σαμαρά: Ο Χρύσανθος Λαζαρίδης, σημαντική «πένα» των ομιλιών του, ο έμπιστος του πρωθυπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου Γιώργος Μουρούτης, ο υπουργός Επικρατείας Δημήτρης Σταμάτης, ενδεχομένως ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό Σίμος Κεδίκογλου και ο Φαήλος Κρανιδιώτης.

Το ΠΑΣΟΚ

Το ΠΑΣΟΚ αναζητεί το βηματισμό του με αποχωρήσεις ευρωβουλευτών (Μαριλένα Κοππά) αλλά και με συζητήσεις με τους «58». Ήδη το ΠΑΣΟΚ εγκαινίασε το «ενημερωτικό δελτίο» του Τομέα Επικοινωνίας με θέματα επικαιρότητας, πρακτική που έχει αποδειχθεί έως και… σωτήρια, ή πάντως απολύτως χρήσιμη στο παρελθόν. Εξαιρετικά χρήσιμη θεωρείται η συμβολή της Φώφης Γεννηματά, ενώ ελέγχονται οι πληροφορίες που θέλουν τον Κώστα Λαλιώτη να επανακάμπτει στο επικοινωνιακό επιτελείο του «πράσινου» κόμματος.

Στη «μάχη του Λεκανοπεδίου» ρίχτηκε ήδη ο ΣΥΡΙΖΑ, με την επίσημη έναρξη της προεκλογικής εκστρατείας να σηματοδοτείται από την εκδήλωση στο «Ακροπόλ», όπου και πραγματοποιήθηκε η πρώτη παρουσίαση του Γαβριήλ Σακελλαρίδη (υποψήφιου δημάρχου Αθηναίων), της Ρένας Δούρου (υποψήφιας περιφερειάρχη Αττικής) και Θ. Δρίτσα (υποψήφιου δημάρχου Πειραιά). Όλα αυτά υπό το άγρυπνο βλέμμα του Αλέξη Τσίπρα και με κεντρικό σύνθημα «Τρεις κάλπες, μία επιλογή: να Νικήσουμε!».

Ένας διαφημιστής στο επιτελείο του ΣΥΡΙΖΑ

Παρά το γεγονός ότι ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας θεωρείται αρκετά νέος για την ηγεσία ενός κόμματος, από πίσω του διαθέτει μια στρατιά στενών συνεργατών με πολλά ένσημα στην πολιτική και την πολιτική επικοινωνία. Πολλοί εξ αυτών έχουν πλούσια αντιδικτατορική δράση, μακρά κοινοβουλευτική θητεία και δραστηριοποίηση στο χώρο της Αριστεράς. Από τη δεξαμενή των συμβούλων του Α. Τσίπρα θα εργαστούν για τις εκλογές: Ο Νίκος Παππάς, διευθυντής του πολιτικού γραφείου του κ. Τσίπρα και μέλος της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής και ο Δημήτρης Βίτσας, γραμματέας της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος αν και σπούδασε νομικά δραστηριοποιήθηκε στο χώρο της Διαφήμισης και των γραφικών τεχνών. Στους στενούς συνεργάτες του κ. Τσίπρα συγκαταλέγεται και ο Πάνος Σκουρλέτης, οικονομολόγος, εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ τα τελευταία τρία χρόνια, όπως και μέλος στην Κεντρική Πολιτική Επιτροπή. Στην ομάδα των στενών συνεργατών του Α. Τσίπρα εντοπίζεται και ένα ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς, ο καθηγητής, φιλόλογος και συγγραφέας Λαοκράτης Βάσσης. Δεν πρέπει να αφήσουμε σε καμία περίπτωση εκτός τον Τάσο Κορωνάκη: Μηχανολόγος το επάγγελμα, φίλος και συνοδοιπόρος του Αλέξη Τσίπρα από τη νεολαία του Συνασπισμού, μέλος της Πολιτικής Γραμματείας, υπεύθυνος κινημάτων του ΣΥΝ και μέλος της Πανελλαδικής Συντονιστικής Επιτροπής του
ΣΥΡΙΖΑ. Η ονοματολογία, ωστόσο, δεν έχει τέλος. Πίσω από κάθε υποψήφιο δήμαρχο, περιφερειάρχη, δημοτικό σύμβουλο, ευρωβουλευτή, εργάζονται εκατοντάδες δημοσιογράφοι, διαφημιστές free lancers, PR specialists, γκουρού των social media, coachers πολιτικής επικοινωνίας, κομματιάζοντας εντυπωσιακά την άλλοτε συμπαγή «πίτα» των προεκλογικών εκστρατειών. Το τοπίο αλλάζει και έχει ενδιαφέρον.


klik advertising.gr