Απορροφούν σημαντικό κομμάτι των κονδυλίων που στρέφονται στο online shopping. Είναι τα ταξιδιωτικά sites, εγχώρια και μη, τα οποία συνιστούν πια μία κατηγορία στην οποία η διαφοροποίηση συνιστά όλο και μεγαλύτερη πρόκληση.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που διενεργεί το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η συνολική αξία των online αγορών που πραγματοποιήθηκαν το 2010 έφτασαν το 1,4 δισ. ευρώ. Μάλιστα, σε σύγκριση με το 2009, η αύξηση ήταν τόσο μεγάλη -κυμάνθηκε στο 75%- ώστε πλέον οι Έλληνες που επιδίδονται σε online αγορές αποτελούν το 13% του συνολικού πληθυσμού και το 23% επί των χρηστών...Και είναι βέβαιο ότι αυτό το ποσοστό θα μεγαλώσει ακόμα περισσότερο, όσο αυξάνεται και το ποσοστό των Ελλήνων που συχνάζουν στο Διαδίκτυο και, παράλληλα, μετριάζονται η ανησυχία και οι προβληματισμοί σχετικά με τις ηλεκτρονικές αγορές. Η ανταπόκριση των χρηστών, όπως είναι αναμενόμενο όμως, οδηγεί και στην όξυνση του ανταγωνισμού, μιας και, ο ένας μετά τον άλλο, νέοι παίκτες προστίθενται στην αγορά. Η ανάγκη για διαφοροποίηση είναι, λοιπόν, μεγαλύτερη από ποτέ.
Αποτελεί δε, όπως επισημαίνει ο Marko Brinkmann, Chief Marketing Officer του Travelplanet24.com, ίσως τη μεγαλύτερη πρόκληση που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα εγχώρια ταξιδιωτικά sites: «Σίγουρα, η διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό είναι το κλειδί. Είτε αυτό αφορά στα πλήρη πακέτα που θα μπορούμε σε μικρό χρονικό διάστημα να προσφέρουμε στους πελάτες μας (συνδυασμός αεροπορικού εισιτηρίου, ξενοδοχείου και rent a car), είτε αφορά στην παροχή επιπλέον υπηρεσιών, όπως π.χ. ξεναγήσεις, υπηρεσίες μεταφοράς από και προς το αεροδρόμιο και εισιτήρια εκδηλώσεων».
«Χτίζοντας» την εικόνα ενός ελκυστικού brand
Η διαφοροποίηση επιτυγχάνεται και επικοινωνιακά. Πώς πρέπει άραγε ένα ταξιδιωτικό site να επιδιώξει να «χτίσει» την εικόνα ενός ελκυστικού brand; Σίγουρα κάποιες περιπτώσεις διαφέρουν, ωστόσο η στρατηγική που ακολουθεί το Travelplanet24 είναι ενδεικτική της νέας εποχής. Όπως εξηγεί ο Chief Marketing Officer του site, «αυτό στο οποίο ήδη επενδύουμε είναι ο συνδυασμός Οnline Διαφήμισης και παραδοσιακής. Με άλλα λόγια, Internet Marketing -από SEO, SEM και Social Media, μέχρι Banners Αdvertising και Affiliate Marketing- καθώς και Διαφήμιση μέσω παραδοσιακών Μέσων όπως η Τηλεόραση, το Ραδιόφωνο και τα έντυπα». Διευκρινίζει, εν τούτοις, ότι «αυτήν την περίοδο δουλεύουμε πολύ πάνω στο online κομμάτι. Εκεί, άλλωστε, βρίσκεται και το κοινό μας».
Στο μυαλό των καταναλωτών
Το 42% των ερωτηθέντων στην έρευνα του Εργαστήριου Ηλεκτρονικού Εμπορίου απάντησε ότι αγοράζει ταξιδιωτικά εισιτήρια στο Διαδίκτυο, ενώ το 32% συνηθίζει να κάνει κρατήσεις για ξενοδοχεία. Με άλλα λόγια, οι online αγορές ταξιδιωτικού περιεχομένου είναι από τις πλέον δημοφιλείς. Ποιοι είναι, ωστόσο, οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν πιο πολύ τις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών;
Η Ξένια Κούρτογλου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Focus Bari, είχε αναλύσει κατά τη διάρκεια του 2nd Distance Selling & Ε-Commerce Conference ότι το ιδανικό κατάστημα ορίζεται από τις τιμές (54%), την εμπιστοσύνη (27%) και την ασφάλεια των συναλλαγών (16%). Αναφερόμενος στο ίδιο ζήτημα, ο M. Brinkmann επιβεβαιώνει ότι «η ελκυστική τιμή παίζει σημαντικό ρόλο».
Προσθέτει, όμως, ότι «ακόμα μεγαλύτερη σημασία έχει ο συνδυασμός τιμής και ποιότητας παρεχόμενης υπηρεσίας. Ουσιαστικά, η αξία δίνεται μέσα από τον συνδυασμό τιμής, χρόνου και ευκολίας». Όσο για άλλους παράγοντες που επηρεάζουν τους χρήστες, αυτοί είναι «το ίδιο το brand και η εμπειρία χρήστη κατά την πλοήγησή του στην ιστοσελίδα, μέσα από την οποία θα κάνει την κράτηση».
Στο ερώτημα, δε, κατά πόσο οι Έλληνες διαφέρουν από τους ξένους, απαντά ότι «οι Έλληνες επηρεάζονται περισσότερο από την ελκυστική τιμή. Εν αντιθέσει, οι Δυτικοευρωπαίοι δίνουν μεγάλη σημασία στην εμπιστοσύνη που έχουν στο brand -αναζητούν πληροφορίες στο Internet, διαβάζουν reviews και recommendations- αλλά και στην εξυπηρέτηση πελατών». klik marketing